introducing almashoor islamic girls school in penang.

Dear friends

"I do not know the key to success, but the key to failure is trying to please everyone." - Bill Cosby

"Success is about creating benefit for all and enjoying the process. If you focus on this and adopt this definition, success is yours. "-Kelly Kim


Karangan SPM Tema PATI

Langkah-langkah Untuk Mengawal Kemasukan Pendatang Tanpa Izin (PATI)

Pertumbuhan ekonomi yang pesat di negara kita telah meningkatkan keperluan buruh asing dalam pelbagai bidang utama. Lantas, ratusan ribu penduduk dari negara jiran mengambil kesempatan memasuki negara kita secara beramai-ramai. Kehadiran mereka telah mencetuskan kebimbangan di kalangan pemimpin dan rakyat tempatan. Oleh yang demikian, kehadiran mereka perlu dibendung dan diawasi.

Dalam usaha membendung kehadiran PATI, pihak berkuasa wajar meningkatkan kawalan dan pengawasan di sepanjang pantai dan sempadan negara kita. Pihak polis marin, imigresen dan tentera laut hendaklah bergabung tenaga dan bertindak secara bersepadu. Pihak-pihak tersebut harus lebih giat mengesan tempat-tempat pencerobohan untuk menyekat kemasukan PATI. Mereka hendaklah menjalankan pemeriksaan lebih kerap di kawasan sempadan yang mudah dicerobohi. Usaha seumpama ini akan menyukarkan kemasukan pendatang tanpa izin lalu mengurangkan jumlah PATI di negara kita.

Seterusnya pihak polis perlu meningkatkan penguatkuasaan undang-undang berhubung pekerja asing, terutamanya yang masuk tanpa izin. Pihak berkuasa hendaklah sentiasa mengawasi dalang dan sindiket yang menguruskan kemasukan pendatang asing tanpa izin ini. Mereka yang diberkas seharusnya dijatuhi hukuman yang berat termasuk hukuman mandatori. Para pendatang asing yang ditahan ini harus dikenakan tindakan undang-undang yang tegas agar mereka tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan.

Di samping itu, semua pihak yang berkuasa wajar melipatgandakan operasi-operasi mengesan, menahan dan menghantar semula pekerjapekerja tanpa izin. Pelancaran operasi kerajaan seperti Operasi Pemutihan dan Operasi Nyah amat berkesan dalam usaha membendung limpahan pendatang asing tanpa izin. Operasioperasi seperti ini akan mengurangkan kecenderungan kemasukan pendatang tanpa izin ke negara kita. Walau bagaimanapun, kejayaan dan keberkesanan operasi seumpama ini amat bergantung kepada kerjasama dan sokongan orang ramai dan ketegasan pihak kerajaan.

Usaha-usaha menghalang limpahan pekerja asing tanpa izin tidak akan mendatangkan kejayaan yang memberangsangkan jika tidak disertai kerjasama masyarakat, terutamanya pihak majikan. Sesungguhnya sikap majikan yang acuh tak acuh terhadap seruan kerajaan berhubung masalah pendatang asing tanpa izin telah memburukkan keadaan. Golongan ini seharusnya mengubah sikap demi kepentingan negara dan rakyat. Majikan hendaklah menggaji pekerja asing yang memiliki visa dan permit kerja yang sah sahaja.

Kerjasama antara kerajaan Malaysia dan kerajaan negara jiran yang terbabit amat penting untuk membendung kemasukan pendatang asing tanpa izin. Pihak kerajaan melalui Kementerian Luar Negeri, perlu menganjurkan rundingan tentang kawalan sempadan. Malahan adalah perlu untuk mewujudkan pasukan bertindak bersama bagi menjamin kawalan sempadan yang lebih efektif Selain itu, ejen-ejen yang sah perlu dilantik untuk mengendalikan kemasukan pekerja asing secara lebih teratur dan terkawal.

Kesimpulannya, keperluan dan peranan pekerja asing dalam pembangunan ekonomi negara kita memang tidak dapat dinafikan. Namun demikian, limpahan pekerja asing terutamanya pendatang tanpa izin yang tidak dikawal dan berterusan sudah tentu akan memudaratkan kesejahteraan rakyat kita.

Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang datang ke negara kita secara senyap-senyap sudah lama berlaku dan hal ini menyebabkan kebanjiran pendatang berkenaan secara besar-besaran. Pelbagai usaha dan tindakan tegas telah diambil oleh pihak berkuasa, misalnya pihak imigresen yang mengetatkan pengawasan di sempadan negara dan tidak kurang juga tindakan kerajaan untuk mengembalikan sebilangan besar pendatang asing yang tiada permit ke negara mereka. Ekoran daripada tindakan tersebut, usaha pendatang asing tanpa izin yang berniat untuk datang ke negara ini dapat dibanteras. Oleh hal yang demikian, usaha itu haruslah diteruskan agar keamanan dapat dikekalkan di negara kita.

Terdapat pelbagai kesan akibat kebanjiran pendatang asing tanpa izin ke negara ini. Salah satunya ialah kesan negatif iaitu timbulnya masalah jenayah dalam kalangan mereka. Masalah jenayah seperti rompakan, ragut dan sebagainya tidak dinafikan turut didalangi oleh pendatang tanpa izin ini. Kehadiran mereka tanpa permit sukar untuk dikenal pasti oleh pihak berkuasa. Lantaran itu, mereka sewenang-wenangnya menggunakan kesempatan tersebu ibarat pepatah, "Sambil menyelam minum air", untuk melakukan jenayah secara berselindung tanpa diketahui oleh pihak berkuasa tempatan. Masalah jenayah sedemikian jika tidak dibanteras sudah tentu akan menyusahkan masyarakat tempatan dan turut menyebabkan imej negara tercalar.

Kebanjiran pendatang asing tanpa izin juga turut menyebabkan peluang pekerjaan dalam pelbagai sektor khususnya sektor pembuatan dimonopoli oleh pendatang tersebut. Tidak dinafikan migrasi pendatang asing ini ke negara kita adalah berpunca daripada kurang peluang pekerjaan di negara mereka. Oleh hal yang demikian, mereka mengambil kesempatan untuk berhijrah ke negara jiran untuk mencari pekerjaan melalui sindiket pekerjaan yang tidak sah. Kesanggupan mereka untuk bekerja di negara ini terbukti apabila banyak sektor pembinaan yang menawarkan mereka pekerjaan sebagai buruh binaan yang memenatkan. Walaupun begitu, seperti kata peribahasa, "Alah bisa tegal biasa", kesusahan tersebut tidak menghalang mereka untuk terus bekerja, tidak sama seperti rakyat negara ini yang tidak tahan dengan pekerjaan berat tersebut.




Kesan lain akibat masalah tersebut ialah keselamatan negara akan turut terancam dengan kehadiran beribu-ribu pendatang asing tanpa izin. Hal ini demikian kerana, selain melakukan jenayah, kehadiran mereka yang ramai serta kualiti kesihatan yang tidak dijaga turut menjejaskan kesihatan rakyat tempatan. Penyakit berjangkit seperti selesema burung dan pelbagai penyakit lagi yang memudaratkan kesihatan akan disebarkan secara tidak langsung. Pemantauan seperti pemeriksaan kesihatan yang sepatutnya dilakukan oleh imigran dari luar negara tidak dilakukan kerana kehadiran mereka ke negara ini adalah secara haram dan tidak mengikut prosedur yang sepatutnya. Akibatnya, masyarakat tempatan akan berasa tidak selamat dengan persekitaran luar dan berasa waswas untuk keluar bekerja dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai cara untuk mengatasi masalah kebanjiran pendatang asing tanpa izin ke negara kita iaitu salah satunya dengan menguatkuasakan undang-undang. Tidak dinafikan, pendatang asing tanpa izin yang bolos ke negara kita disebabkan oleh bantuan individu yang berkuasa kerana kegiatan rasuah yang menular. Oleh hal yang demikian, setelah pelbagai inisiatif diambil, namun masih ada lagi kes pendatang asing tanpa izin yang berjaya melepasi sempadan maka hal ini tidak lain berkaitan dengan kegiatan rasuah yang berlaku dalam kalangan pihak berkuasa yang menjaga sempadan negara. Oleh itu, tindakan tegas harus diambil oleh kerajaan untuk membendung gejala ini. Penguatkuasaan yang ketat, misalnya mengenakan denda yang berat kepada pesalah yang mendalangi kegiatan tersebut serta mengembalikan pendatang asing tanpa izin ke negara asal mereka merupakan antara langkah yang boleh diambil.

Masalah yang turut melibatkan hubungan antara dua negara ini seharusnya diselesaikan secara diplomatik antara kedua-duanya, misalnya negara Indonesia perlu menyokong dan mempersetujui tindakan kerajaan Malaysia untuk menghantar sebilangan besar rakyat negara tersebut yang tidak memiliki permit pekerjaan yang sah di negara ini tanpa mengenakan tindakan berat kepada mereka. Negara Indonesia juga perlu menerima keputusan jika Malaysia terpaksa mengenakan hukuman kepada sebahagian rakyat negara jiran yang berkeras untuk tidak menyerah diri pada tarikh yang ditetapkan. Kerjasama antara kedua-dua pihak ini pasti akan mengurangkan masalah kebanjiran pendatang asing tanpa izin ke negara ini, seterusnya hubungan diplomatik antara kedua-dua buah negara juga tidak akan terjejas.

Oleh hal yang demikian, kebanjiran pendatang asing tanpa izin sememangnya membawa kesan yang negatif kepada negara. Masalah ini sudah tentu akan menjadi lebih serius jika tidak ditangani segera. Jadi, semua pihak haruslah berganding bahu untuk menangani masalah tersebut. Selain itu kerjasama antara pihak berkuasa tempatan serta pihak kerajaan kita dengan kerajaan negara jiran perlu ditingkatkan agar masalah rasuah dalam kalangan pihak berkuasa tidak berlaku. Hal ini perlu dibanteras agar tidak memburukkan keadaan lagi. Jika masalah tersebut dapat ditangani, sudah tentu hal ini tidak akan menjejaskan hubungan diplomatik antara negara yang sudah sekian lama terjalin.


Kesan-kesan kemasukan buruh Asing Di Malaysia


Penghijrahan buruh asing untuk mencari rezeki di Malaysia telah menimbulkan berbagai-bagai kesan baik, kesan positif mahupun kesan negatif. Kebanjiran pekerja asing dari negara jiran terutamanya dari Indonesia, Filipina, Bangladesh dan Pakistan ke Malaysia sesungguhnya telah mendatangkan kesan dari segi ekonomi dan dari segi sosial. Jumlah pekerja asing kini dianggarkan kira-kira 2.5 juta orang atau lebih kurang 10% daripada 28juta orang penduduk Malaysia. Rusuhan yang pernah dicetuskan oleh pekerja Indonesia di depot tahanan Pekan Nenas, Johor dan sebuah kilang di Nilai beberapa tahun dahulu sehingga sanggup membakar bangunan dan merosakkan kenderaan polis telah membuka mata pihak pemerintah akan risiko yang terpendam selama ini. Setelah menyedari hakikat itu, kerajaan telah mengambil beberapa langkah khususnya operasi pembersihan untuk mengurangkan jumlah buruh asing sehingga hanya merangkumi kira-kira 5% daripada jumlah penduduk Malaysia.

Salah satu kesan positif berikutan kemasukan buruh asing itu ialah kemasukan buruh asing yang banyak boleh dijadikan sebagai satu sumber tenaga kerja yang dapat menjana ekonomi negara. Misalnya, sektor perladangan dan sektor pembinaan di negara ini sukar untuk beroperasi jika ketandusan tenaga pekerja asing. Hal ini demikian kerana rata-ratanya rakyat tempatan yang semakin tinggi cita rasanya sebagai akibat peningkatan taraf hidup memang menganggap kerja-kerja dalam sektor-sektor berkenaan sebagai kerja bawahan. Serentak dengan itu, memang tidak dapat dinafikan juga bahawa sebahagian daripada pembangunan pesat yang dinikmati oleh negara kita sebelum kegawatan ekonomi 1997-1998 telah ’disambungkan’ oleh kebanjiran pekerja asing. Sekiranya kita lebih peka, akan kita akuri hakikat bahawa pekerja Indonesialah yang menyabung nyawa di puncak bangunan, menaikkan kepingan konkrit dan ada kalanya mengorbankan nyawa untuk membina bangunan-bangunan tinggi yang tersergam indah dan menjadi kebanggaan negara seperti Menara Kembar Petronas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Namun begitu, kebanjiran buruh asing telah meruncingkan masalah pengangguran dalam kalangan rakyat tempatan. Seperti yang kita maklumi, zaman ini zaman globalisasi. Kebangkitan kuasa ekonomi baru terutamanya negara China dan India telah memberi saingan yang hebat kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana ( PKS ) tempatan yang gagal meningkatkan produktiviti mereka. Sebagai akibat, majikan tempatan yang ingin mengurangkan kos pengeluaran pula akan terus memberikan keutaman kepada pekerja asing yang kononnya kurang cerewet, tidak menutut gaji yang tinggi dan sanggup bekerja dalam tempoh masa yang lebih panjang jika dibandingkan dengan pekerja tempatan. Serentak dengan itu, dilaporkan bahawa pendatang-pendatang asing khusunya rakyat indonesia juga menjalankan perniagaan secara haram di negara kita. Contohnya, siasatan telah menunjukkan bahawa lebih kurang 40% daripada 35000 gerai berlesen yang dikhususkan untuk penjaja tempatan khasnya Melayu di Lembah Klang telah ”diambil alih” oleh pendatang asing. Lantaran itu, tidak keterlaluan jika kita mengatakan bahawa ”periuk nasi” anak tempatan turut dirampas oleh buruh asing.

Jika kita tinjau dari segi ekonomi, kebanjiran buruh asing yang tidak terkawal juga didapati akan menggoyah kemantapan ekonomi negara yang masih menjalani pengukuhan. Hal ini demikian kerana apabila buruh asing bekerja dalam sektor perladangan, sektor pembinaan atau dalam sektor-sektor lain, mereka akan mendapat upah. Lazimnya, mereka tidak membelanjakan upah yang diperoleh di negara ini. Sebaliknya, sebahagian daripada pendapatan mereka akan dihantar ke negara asal mereka bagi menampung hidup keluarga masing-masing. Perangkaan menunjukkan bahawa kira-kira RM 6 billion telah mengalir keluar setiap tahun sebagai ekoran pengiriman wang ke negara asal masing-masing oleh lebih daripada 2.5 juta orang pekerja asing yang meliputi warga Indonesia, Pakistan, Filipina, Myanmar dan Bangladesh. Sehubungan dengan itu, setiap tahun kerajaan juga dapati mebelanjakan lebih RM 2 juta untuk membiayai makanan pedatang tanpa izin dalam tahanan. Hal ini nescaya akan menjejaskan imbangan pembayaran negara dan seterusnya membantutkan segala usaha murni kerajaan dalam mengembalikan ekonomi negera ke landasan yang sewajarnya.

Kemasukan buruh asing secara tidak terkawal juga menjadi ’duri dalam daging’ yang mencetuskan pelbagai masalah sosial dan mengancam ketenteraman masyarakat setempat. Pekerja-pekerja asing terutamanya pendatang-pendatang tanpa izin yang masuk ke negara kita telah mewujudkan perkampungan sendiri yang terasing daripada penduduk tempatan. Misalnya, mereka telah didapati membina petempatan setinggan dengan meneroka tanah rizab kerajaan secara haram. Laporan menunjukkan bahawa Kampung Pandan Dalam yakini petempatan asing terbesar di Lembah Klang telah dihuni lebih kurang 6000 orang pendatang tanpa izin. Hal ini akan mewujudkan ketidaksefahaman malah ketegangan antara pedagang tanpa izin dengan penduduk tempatan. Sejajar dengan itu, ada setengah-setengah buruh asing yang berani mempersenda undang-undang dan adat setempat dengan membabitkan diri dalam pelbagai jenayah seperti pergaduhan, rompakan, perogolan, pelacuran, perjudian dan pembunuhan. Masalah-masalah sosial itu bukan sahaja membimbangkan penduduk tempatan malah membebani kerajaan dalam usaha pembendungan.

Selain membabitkan diri dalam pelbagai jenayah, kebanjiran burh asing juga mengancam kesihatan rakyat Malaysia secara tidak langsung. Hal ini demikian kerana kajian menunjukkan bahawa Malaysia yang telah disahkan bebas daripada beberapa jenis penyakit berbahaya seperti tibi dan sifilis kini diserang semula penyakit-penyakit tersebut. Aliran perkembangan yang meresahkan ini pula berlaku kebetulnnya sejak negara kita mula menerima kemasukan buruh-buruh asing untuk mengisi kekosongan dalam pelbagai sektor pada awal 90-an. Walaupun secara teorinya buruh asing yang datang ke negara ini secara sah atau mempunyai permit diwajibkan menjalani pemeriksaan kesihatan, namun hakikatnya banyak buruh asing yang didapati telah melakukan penipuan tentang status kesihatan mereka terutamanya warga Indonesia. Sebagai contohnya, mereka didapati membawa pelbagai penyakit berbahaya seperti sifilis, tibi, malaria, barah, kusta, Aids dan Hepatitis B. Oleh sebab itu, apabila rakyat tempatan bercampur gaul dengan buruh asing yang membawa penyakit berbahaya, sudah pasti penyakit tersebut mudah menjalar kepada rakyat tempatan.


Kesimpulannya, memandangkan begitu banyaknya kesan negatif yang ditimbulkan oleh kemasukan buruh asing, syor kerajaan untuk membekukan pengambilan pekerja asing atau menyahkan pekerja-pekerja terutama pekerja Indonesia yang menyalahgunakan keterbukaan pihak berkuasa memang dialu-alukan. Lantaran itu. ”sebelum kudis menjadi tolok”, pijak berkenaan khususya jabatan imigresen dan pihak Polis perlu memperketat pengawasan di perairan negara dan pintu masuk ke Malaysia serta menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada. Seiring dengan itu, kita perlu sedar bahawa kita tidak boleh bergantugn kepada rakyat asing untuk  selama-lamanya. Usaha-usaha yang terancang perlu untuk mengelakkan Malaysia daripada dimanipulasi oleh orang-orang luar. Atas kesedaran itu, semua pihak baik kerajaan mahupun swasta harus menggembleng tenaga dan merangka stategi yang ampuh lagi bersepadu untuk menangani masalah ini sampai akar umbinya agar tidak sampai ”kera di hutan disusui sementara anak di rumah mati kebuluran”.!

Comments

Popular Posts

Online Calculator Scientific